Samsung NV100HD zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Samsung NV100HD zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Redchilly 13-11-2008
Geschreven voor: Samsung NV100HD zwart

Omdat op vakantie in Berlijn onze digi-compact camera ermee ophield zijn we ter plaatse meteen opzoek gegaan naar een vervanger. De bedoeling was een kleine lichte compact camera met een goede glaswinkel ervoor en voldoende mogelijkheden om net iets meer mee te kunnen dan point-and-shoot plaatjes afdrukken. In een duitse winkel op zoek gegaan en deze Samsung sprong er meteen uit met het grote touch-screen en de eenvoudige bediening. Uiteindelijk om garantie redenen uiteindelijk de camera pas in Nederland gekocht. Dit bleek echter niet makkelijk omdat dit model in NL nog niet ruim was uitgeleverd. Na veel rondbellen naar verschillende winkels hebben we uiteindelijk het etalage model kunnen kopen. Dit was het exemplaar welke de winkel alvast opgestuurd had gekregen om promotie te maken voor dit model met de opkomende feestdagen. Tot zover de voorgeschiedenis van de aankoop.

Zelf altijd voornamelijk met Canon camera's gefotografeerd maar de betere modellen uit de compact lijn worden steeds groter (denk aan b.v. de G9 en de nieuwe G10, wel heel erg mooi en goed overigens) en voor ons doel om altijd een klein en licht toestel op zak te hebben net iets te groot. De kwaliteit van samsung doet echter nauwelijks onder. De grote Schneider-Kreuznach lens is prima van kwaliteit.
Ook in donkere omstandigheden maakt de camera heel acceptabele opnames met weinig beeldruis.
De menu structuur is heel eenvoudig en de touch-screen werkt heel snel en intuïtief.
Waarschijnlijk omdat ik nog geen Samsung gewend was zitten sommige instellingen op een voor mij minder logische plaats in het menu, maar doorgaans kan ik het toch vinden zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen. Een ander punt wat ik toch wel een gemiste kans vind is de flitser afstelling. Deze staat op een erg korte afstand ingesteld en is erg fel. De sterkte van de flits is niet instelbaar, iets wat ik van al mijn voorgaande compact camera's wel gewend ben (Canon, Casio, Olympus).
Dit is tot op heden mijn grootste bezwaar/gemis in deze camera.

De HD video opnames zijn voor een fotocamera ook zeker goed te noemen, al geeft die in donkere omstandigheden ('s nachts in de stad met straatverlichting) wel meer beeldruis dan verwacht, meer dan andere camera's die ik heb vergeleken (geen HD overigens).

Naast de 2 genoemde minpunten ben ik heel tevreden over het toestel, zeker als je in gedachte houd dat het een compact camera is en geen SRL.

Vooralsnog ben ik flink aan het spelen met de vele mogelijkheden en leer steeds meer uit de functies te halen.
Mocht ik nog punten tegenkomen die me opvallen, positief of negatief, zal ik die later nog aanvullen hier.